Recent Posts

miercuri, 23 aprilie 2014

Noaptea cartilor deschise - editia 2014


     Iata-ma ajuns la locul unde se va desfasura evenimentul cultural "Noaptea cartilor deschise 2014". Am aflat de acest eveniment de pe pagina de facebook a Madalinei Iancu prin care ma invita la acest eveniment. Multumesc pentru invitatie Madalina. Initial mi-am propus sa particip in functie de timpul meu liber la momentul respectiv avand in vedere ca am aflat de acest eveniment cu o saptamana inainte. Dar iata ca a sosit ziua acestui eveniment si destinul a fost darnic cu mine oferindu-mi timp pentru una dintre placerile mele nevinovate: lectura. Cum sarcinile oficiale mi-au indreptat pasii in apropierea locului de desfasurare a acestui eveniment nu am ezitat sa arunc o privire asupra pregatirilor ce se faceau cu aproximativ 3 ore inainte de inceperea evenimentului.      
Din departare se vedeau baieti si fete ce asezau cartile pe asfalt sub o aparenta dezorganizare. M-a impresionat gardul ce inconjura marea de carti deschise. Crea impresia unui staul in care vitele au fost inlocuite ca carti dornice de a fi rasfoite si citite. Tind sa cred ca tocmai acest lucru spune si numele evenimentului: "In staul stau inchise, multimea cartilor deschise". Prea erau asezate sub forma de turme sau haite gata sa se napusteasca asupra oricarui iubitor de literatura ce ar fi indraznit sa patrunda in spatiul lor sacru. Stiind ca nu este timpul pentru a patrunde in mijlocul lor, si vazandu-le atat de atatate, m-am multumit sa le observ de deasupra gardului de siguranta sperand ca peste trei ore li se va mai domoli mania si vor fi mai dornice de atingerea iubitorilor de literatura. Asa ca le-am aruncat o ultima privirea si mi-am indreptat pasii spre casa cu promisiunea ferma de a reveni langa ele (cartile) dupa trecerea celor trei ore necesare ingrijitorilor pentru a le domoli astfel incat atunci cand se vor deschide portile staului sa reactioneze pozitiv la atingerile iubitorilor de literatura.
     Dupa cum am promis, iata-ma revenind, la tarcul cartilor deschise, cu doar cateva minute inainte de deschiderea portilor. Inca de departe se putea observa multimea de oameni "cata frunza si iarba" adunata in jurul tarcului. Este greu sa estimezi numarul oamenilor prezenti si la fel de greu este sa zaresti "ingrijitorii" tarcului ce ofereau cartilor de pe asfalt ultimele indicatii de supunere fata de oamenii adunati in jurul lor.
     Iata ca marea clipa a sosit si portile tarcului se deschid. Ce mi-a fost dat sa vad in fata ochilor mi-a amintit de vremuri din trecut cand hoardele barbare dadeau navala in Tara Romaneasca si Moldova. Cei ce aveau auzul mai fin puteau auzi zbieretele si vaietele cartilor privind tavalugul oamenilor asupra lor.   
 Oamenii au dat navala asupra cartilor fara aparare. Nu s-au multumit cu o carte de fiecare (cum ar fi fost echitabil pentru toti cei prezenti) ci fiecare om a incercat sa obtina cat mai multe carti pentru sine, imbrancindu-se sau calcand cu picioarele cartile ce le considereau neinteresante pentru gusturile lor. Probabil ca va intrebati cat a durat aceasta "lupta pentru supravietuire". Aproximativ 5-10 minute, lasand in urma sa doar semnele de carte ce anuntau implinirea a 25 de ani de activitate a editurii Litera.
     Privind acest spectacol dantesc am crezut initial ca ingrijitorii cartilor au strans, la un loc, toata furia cartilor si au aruncat-o asupra oameniilor dar privind mai atent reactia oamenilor am realizat ca hoardele barbare nu au navalit in pamantul romanesc doar pentru a jefui roadele solului si subsolului nostru ci si pentru a se imperechea cu femeile romance amestecandu-si astfel ADN-ul inclinat spre vandalism si barbarism cu bunatatea si ospitalitatea romanilor fiind siguri ca spiritul lor va dainui si peste veacuri. 
     Tin sa multumesc organizatorilor acestui eveniment care, presupun ca, au avut cele mai bune intentii: editura Litera si ziarul Ring. Organizatorii au anuntat ca, la aceasta editie, au oferit gratuit 10 000 de carti ce au fost epuizate in doar 10 minute schimband numele evenimentului in: 10 minute de carti deschise".
     Va las pe voi sa trageti concluziile acestui eveniment "cultural".

1 comentarii:

Asa cum banuit si eu, a fost un adevarat razboi intre...oameni si carti! :)) Imi si imaginez. Este bine totusi ca romanii alearga si dupa carti. Este un pas inainte...Ar trebui, totusi, sa se imparte 60.000 de carti...ca sa se culturalizeze tot romanu' :)) :D